Eskola,
gizarte barruko erakunde garrantzitsuenetako bat da familiarekin
batera. Izan ere, bertan pasatzen dugulako haurtzaro eta nerabezaroko
denbora gehiena. Bertan erakusten dizkigute, gizartean elkarbizitzeko
beharrezko duguna, baloreak transmititzea: errespetua,
adiskidetasuna.
Irakasleek
dute erakunde horretako kontrola, haien esku dago haurren hezkuntza,
izan ere, haien eragina nabaria izango da ikasleengan, batez ere
txikiak direnean.
Askotan
irakasleek balore horiek transmititzerako orduan, ez dakite zer
jarrera azaldu behar duten, neutralak ala beligeranteak izatearen
zalantza edukitzen dute, hain zuzen ere, jarrera okerra aukeratuz
gero, ikasleen artean arazoak sortu ditzake.
Lehenik
eta behin, jarrera neutrala ala beligerantea izatea zer den jakitea
oinarrizkoa da.
Pertsona
batek jarrera neutrala hartzen duenean gai edota ideia baten aurrean
ez duela ez aldeko ez kontrako iritzirik azaltzea esan nahi du.
Aldiz, pertsona batek jarrera beligerantea hartzen duenean, gai
horren alde edota kontrako iritzia azalduko du, hau da, zerbaiten
alde edo zerbaiten kontra egongo da eta bere iritzia inongo
neutralitaterik gabe adieraziko dio munduari.
Azken
hamarkadetan, irakaslearen jarrera beligerantea edo neutrala izan da
planteatu den arazo pedagogiko garrantzitsuena.
Irakasleak
beti izango du iritzi bat, ideologia, erlijio zein politikari buruz.
Askotaan gogo handia edukiko du gai horri buruzko ikuspuntua emateko
bere ikasleen aurrean, edota beraiek izan daiteke galdera hori
planteatzen diotenak irakasleari, baina nik uste irakasle batek
momentuoro bere lanean dagoenean, eskola barruan dagoen bitartean, ez
du bere iritzia eman behar, hau da, neutrala izan behar du. Kasu hori
emango ez balitz, hau da, beligerantea izaten bada, arazoak sortu
ditzake ikasleengan eta haien familiengan. Gainera eskola kaltetu
dezake eta bere lanpostua ere jokoan egon daiteke.
Demagun,
irakasle garela eta lehe hezkuntzako haurrei erlijio ezberdinei
buruzko gaiaz hitz egitea interesatzen zaiela. Beste kultura,
sinismen bateko ikasle bat dago haien artean. Irakaslea garaiaru
buruz informazioa ematen ari da eta haur batek hona hau galdetzen
dio: “uste al duzu jainkoa existitzen dela?” Irakasleak, haien
ikasleengan izan ditzazkeen ondorioetan pentsatu gabe ezetz erantzun
dio. Beste kulturako mutikoak berriz ere galdetzen dio, baina
oraingoan bere Ala jainkoaz. Irakasleak gainerako ikasleei
erantzundako berdina erantzuten dio berari ere. Kultura desberdineko
ikasle horrengan kezka sortu du irakasleak, beraz etxean galdetzea
erabakitzen du. Irakasleak eskolan azaldu duen jarrera kontatu die
gurasoei eta hauek oso haserre zuzendarirantz jotzen dute eskolan
bere semeari erakusten dioten balorez kexaka.
Ikasle
horri etxean balore batzuk irakatsi dizkiote eta bere irakasleak
kontrakoa azaldu dio. Harra zalantzan geratu da irakasleak beregan
ere eragina duelako, haren gurasoez gainera. Kasu honetan, irakasleak
jarrera desegokia aukeratu du, neutralitatez jokatu behar zuen.
Eskolaren
helburuetako bat, ikasleen nortasuna finkatzea da, haien iritzi
pertsonala sustatzeko eskubidea ematea, gai baten aurrean askatasunez
jokatzea eta jarrera beligerantea agertuz gero, hau dena baldintzatu
egiten dugu.
Jaume
Trilla-ren “La actitud del profesor en el aula ante los
conflictos de valor”
artikuluan antzekoa aldarrikatzen du, hau da, irakasleak jarrera
neutrala erakutsi beharko lukeela, nahiz eta askotan zaila suertatzen
den arazo horri aurre egitea.
Artikuluan,
hezkuntzaren legei egiten die erreferentzia, “Ley
Orgánica del Derecho a la Educación (LODE)”
legeari hain zuzen ere.
Nik
ulertzen dudanaren arabera, ez nago batere ados lege horrekin
dioenarekin. LODE-k dio, hezkuntza publikoak jarrera neutrala
erakutsi behar duela beri eta nahita ez. Hezkuntza pribatuak ordea,
beligerante izateko aukera du, haien iritzi propioa erakustea. Nire
ustetan hezkuntza guztiak neutrala izan beharko lirateke, bai
publiko, bai publiko zein monja edota apaiz eskolak, asken finean
arazoak berdin sotu daitezkeelako.
Laburbilduz,
esan dezakedan bakarra da, ikasleen autonomia gaitasuna bultzatu nahi
izanez gero, neutraltasunez jokatu beharko genukeela haurrak
hezterako orduan.
Ulertzen
dut batzuetan oso zaila egiten dela neutralitate joera azaltzea, izan
ere modu batean edo bestean gure iritzia erakusten dugu, gure
jokaeran, janzkeran edo beste hainbait detaile txikietan. Eta
pentsatuko dugu, baina gu askeak gara, eskubidea dugu geure ikuspuntu
pertsonala adierazteko, baina eskolaz kanpo izan behar lukeela
pentsatzen dut, horrel ozan ditzakeen ondorioetan ere pentsatu
beharra dagoelako.
GARAZI
GALIANA
No hay comentarios:
Publicar un comentario