Gure
gizartea bizirik dirau belunaldiz belaunaldi balio moral berdinak trasmititzeaz
arduratzen den eskola, familiarekin batera, erakunde garrantzitsuena denari esker. Balore
eta iritzien iraunkortasun hori neurri handi batean eskolari eta haien atzean
dauden irakaslei dagokie haiek trasmititu baituzte egun gure gizartearen
oinarri diren ideia horiek.
Zein da
ordea eztabaida sortzen duten gai sozialen aurrean irakaslea batek hartu
beharreko jarrera? Ona al da balore eta iritzie horien trasmisioaren ardura
beregain hartzea?
Zer egin
ikasle batek gai korapilatsu edo gatazkatsu bati buruzko galdera egiten dizunean?
Egoera honetan
egongo bagina bi norabideren artean
aukeratzeko aukera izango genuke eta aukeraketa horrek zearo baldintzatuko luke gu irakale bezala
ikasgelan izango genukeen jokabidea: Gure iritzia
aurkeztu behar dugu edo neutralak izan behar gara?
Lehenengo
aukera neutraltasuna izango litzake hau da, gai bati buruzko inongo ikuspunturik
ez ematea, galdera era objektiboan erantzunea zure uste, gai horri buruzko
iritziak norberarentzat gordez gainontzekoei horren berri eman gabe.
Zaila da
ordea sozialki gai polemikoak diren horietan errealitatea isladatzeko
ahaleginik ez egitea. Antinaturala da zenbaitetan irakaslea liburu mardul batek
aipatzen duen edukiari eustea, inongo iritzirik eman gabe gertakari edo gauza
bati buruzko ustea ikasleekin partekatzen ekiditea.
Neutraltasunez jokatuz kontraesan batean
murgiltzen gara, arestian aipatu dudan bezala irakaslearen alderdi handi bat
zenbait balore trasmititzean zentratzen delako, ikastolaren eta irakaslearen zeregina
ez bait da haurrak profesionalik heztera murrizten, haratago doa beraien ardura;
zenbait bizikidetza arau eta balio
moralak trasmititzen baitituzte eta guzti horiek hari ideologiko bati
jarraitzen die. Esparru haui buruz mintatzean postura neutrala mantetzetea
ezinezkoa da, utopikoa, baikortasun irreal batean murgiltzen garelako, helburu
eskuraezina baita irakaslearen rolean sartuta adibidez balio moral batzuk era
neutralean trasmititzea.
Hala eta guztiz
ere kontuan eduki behar da lehen hezkuntzan haur batentzat irakasleak diona egia
absolutua dela. Haur baten epealdi ebolutibo honetan, haurtzaroan, oraindik ez baitituzte iritzi finkorik, beraz oraindik oso manipulargarriak, bideragarriak
direnez eta irakaslearen eginbeharra bere pentsamoldea inposatzea ez denez,
maisu maestra batek argi utzi beharko du beti berak diona bere iritzia besterik
ez dela eta gai bati buruzko hamaika mila iritzi desberdin eta errespetagarri
egon daitezkeela. Era neutralean jokatu ezkero ume horiei gai
polemiko horri buruz pentsatzeko eta haurnartzeko denbora eskeiniko zaie eta
iritzi propio hori eraikitzeko bultzadatxoa.
Era
beligerantean jokatzea aukeratuko bagenu idei zehatz bati buruzku gure
ikuspuntua azaleratuko genuke ikasleen aurrean, hau da era subjektiboan emango
genituzke azalpenak eta honek argi eta garbi gure ikasleen pentsamoldea
baldintzatuko luke gutxi batzuk izango liratekeelako irakasleak esaten duen horri
kritika bat egiteko gai eta gainera aurrean eredu bat izanik ez lukete haien
iritzi propiorik sortzeko inongo ahaleginik egingo eta beraz ikaslearen
sormenari eta autonomiari (beraien kabuz pentsatzeari) ateak itxiko genizkioke.
Gure
helburua eta irakasle ororen erronka etorkizunean beraien bizimoduaren nondik norakoak bideratuko dituzten
txikitxoan heztea denez ezinbestekoa da txikitatik haien autonomia sustatzea,
pentsatzeko askatasun hori bermatzea, haien iritzi propioa garatu dezaten, beraz antinaturala izan daitekeen arren era neutralean
jokatzea izango da umearentzat onuragarriena, nahiz eta kasu batzuetan
irakasleak bere iritzia ikasleriaren aurrean isladatzen sahiestea ezinezkoa izango den arren.
MAITE GONZALEZ
No hay comentarios:
Publicar un comentario