Hezkuntzari buruzko
dokumental hau, herritik gertu dagoen ikastetxe batean kokatzen da;
horrela identifikatu daiteke gutxienez, ikasle batzuek bizikletaz
egiten baitute bertarainoko bidea eta duten adina edukita arraroa
litzateke urruti edukitzea. Hori gutxi balitz mendi edo muino bat ere
badute inguruan eta elur garaietan oso baliagarria zaio irakasleari
ikasgelatik irten eta irteerak egiteko; lerarekin jolasteko adibidez.
Irakaslea, bestetik, bertan bizitzeko aukera ere badu, ikastetxeak bi
pisu izan eta aukera hori ematen zaiolarik.
Badirudi herria txikia izan
daitekeela, adin ezberdinetako ikasleak gela berean kokatzen baitira,
eta horrelakoak normalea herri ez oso handietan gertatzen dira.
Jolasa eta umorea dira
irakasle honek erabiltzen dituen teknika nagusienetako batzuk:
haurren altu-eran jartzen da, hau da, haur bat gehiago izango balitz
bezala jokatzen du zenbaitetan. Zenbaitetan, begiak ixteko behatzen
bidez jaisten dizkie betazalak edota guztiek parte har dezaten
galderak egiteko joera handia du: Zer moduz idatzi du honek...?
Honela, ikasleekiko gertutasuna erakusteaz gain guztiek beren iritzia
ematen dute eta uste ezberdinik agertzen bada alde edo kontra egiteko
aukera agertuz. Gainera, metodo honekin aurrak ere animatu egiten
ditu egin dituzten okerrak zu-zentzera eta besteen iritziak kontutan
hartzera. Baina dudarik gabe, tutore hau ezaugarritzen dutenak
disziplina eta pazientzia dira.
Lehenago aipaturiko galderak
horiek egitean, haurren izenak banaka izendatzen ditu, horrela haur
guztiek batera hitz egitea ekiditeaz gain, ikasi egiten dute txandak
errespetatu egin behar direla. Hala eta guztiz ere, bada une bat non
haur guztiaz “señor,señor” eginez ageri diren (mamam idazten
ari direnean gutxi gora behera). Momentu horretan, irakaslea haur
bati azalpena ematen agertzen da.
Gainontzeko
guztien eskaera eta oihuei entzungor egiten die eta zailtasuna duen
horri, haren errit-moa errespetatuz, behar duen denbora eskeintzen
dio; eta halako batean, ixildu egiten dira: agian nazkatuta edo
beharbada ulertu dutelako batekin dagoenean gainontzekoei ezin diela
arretarik eskeini eta beraz itxaron egin behar dutela.
Disziplinari
dagokionean, bada aztertzen dituen arlo gehiago: edukazioz jokatzea
eta jarrera desego-kiren baten ondoriozko zigorra. Yoyo
deituriko haur batek, marrazkia goizean bertan bukatuko zuela hitz
eman zion baina ez du bukatu. Hori dela eta, gainontzeko haurrak
jolasorduan elurretan dabiltzan bitartean bera marrazkia bueltatzen
gelditzen da. Irakasleak, Yoyo-k marrazkia
bukatzen duen bitartean, zigorraren zergatia azaltzen dio: tratu bat
egina zutela eta hitza ematen denean bete-tzeko izaten dela. Zigorrak
kasu honetan ez dio kalterik egiten aurrari baina ziur ez duela
berriz egingo, hobeto egongo baita lagunekin jolasten lanean baino.
Esaterako, ez du onartzen “si” soilik erantzutea, hau da, “si/no
señor” erantzun behar die galderaren bat egiten duenean; bere
kargua garbi uzten duelarik. Ikasleen artean integratzeko haien
gisara jokatzen du, denbora librean edota garrantzi askorik ez duten
ariketetan. Ekintza baliagarrietan ordea, haserretu ordez baina serio
jarriz, gelako nagusia nor den erakusten die, nori egin behar dioten
jaramon.
Lehenago
aipatu bezala, beste askoren artean, talde giroan egiten ditu gelako
hainbat lan eta ariketa.
Horregatik,
ikasgelari dagozkien ezaugarrietan, ikasle guztiak mahai handi batean
edo gehienez bitan elkartzen direla azpimarratu behar da. Taldean
jardunez gero, elkarri laguntzeko aukera dute, bati falta zaiona
besteak gehitu diezaioke eta alderantziz. Norbaitek ulertzen ez badu,
orduan irakas- leak berak bakarkako mahai batera eramango du bertan
ulertu beharrekoa azalduz.
Gainontzean,
ikasgelari buruz, esan daiteke gela koloretsua dela eta honek
ikasleei nahiz ikasgelari beste egoera animiko bat transmititzen die,
onerako betiere. Gainera, arrain batzuk ere badituzte eta bizi izan
dudan esperientziagatik haurren hezkuntzarako gako positibotzat hartu
daiteke. Guk ere bagenuen txori bat ikasgelan 4 edo 5 urte adin
tarteetan. Irakasleak, erakutsi egiten zigun kaiola gar- bitu behar
zitzaiola, janaria eta ura eman...Arrainarekin ere berdina egiten
badute, gutxieneko diszi-plina bat izango dute izaki bizidun batekin.
Irakasleari
dagokionean, pazientzi handiko gizona da. Patxada handiz hartzen du
esan beharreko guztia, honela, haur bakoitzari bere denbora
eskeintzen dio talde-lanean oinarriturik. Pertsona lasaia izateaz
gain ahal duen guztia umorez hartzen saiatzen da, eta beti bilatzen
du edo saiatzen da ber-dintasuna eta oreka bilatzen: bi haur borrokan
ibili ostean ageri dira, eta zenbait galdera egin ostean biak maila
bereko pertsonak direla erakusten die. Honela, borroka gehiagorik
egin ez dezaten.
Ikasleekiko
harremanean, psikokologo lanak ere egiten ditu. Esaterako, haur bat
triste dago, aita gaixorik dago eta harekin gogoratu baita. Mutikoari
negar “eragiten” dio, lasaitu dadin, barruko tristura kanporatu
dezan.
Hori
gutxi balitz, orientatzaile gisa ere jarduten da gurasoekin, Natali
delako batek arazoak baititu matematiketan eta gurasoekin beraiekin.
Irakasleak aipatzen dio ortagrafian e.a. ondo moldatzen dela baina
matematiketan zailtasunak dituela. Halere, amak aipatutako
lehengusuen laguntzak albora uzteko, horrek ez baitio lagunduko bere
kabuz ikasten. Ikasgelako denei, erakutsi nahi die elkarbizitzen eta
bizikidetza zer den erakusten; beti ere, ondoan dutenei laguntzen.
Irakaslearen
lanerako estrategiei dagokienean, gelako giro alaia sustatzeaz gain,
ulertu ez duenari, behin eta berriz errepikatzen dio eta hark
erantzuna ez badaki gelako norbaiti galdetzen dio. Honela badaki nork
ulertu duen ondo eta norekin igaro behar duen denbora gehiago.
Gainera, zenbakiak eta letrak marrazten ikasteko teknika bikain bat
erabiltzen du: bi marra horizontal egiten ditu elkarrekiko tarte
gutxirekin, eta bertan idatzi behar dute haurrek. Bestela, puntu
batzuk lotuz ere sortzen dituzte zenbakiak..
Bideo
honetan, ikastetxeaz gainera, familia eta ikaslearen arteko harremana
ere ikus daiteke. Nabaria da familia bakoitzak bere eredua duela eta
hori garbi ikusten da hezkuntza sisteman. Base-rri giroan bizi den
gazteak esaterako, lehenik baserriko lanak egin behar izaten ditu:
behiei jaten eman, horretarako belarra bildu, ondu....eta afalostean
egiten ditu etxeko lanak. Familia honetan, nire iritziz, jokabide
desegokia erakusten du amak: gaizki egiten duen ariketa bakoitzeko
lepaondoko bat ematen dio, eta hori ez dut uste hezkuntza ona denik.
Gainera, familia osoa gainean du eta presio hori ez da inolaz ona
haur baten ikasketetarako.
Beste
familia batean, anaia zaharrenak arrebari afaria egin ondoren egiten
ditu lanak, hau da, ikas-keten aurretik beste ardura batzuk ere
badituela. Honi ordea, amak laguntzen dio lanak egiten, inongo
kolperik eman gabe.
Honek
erakusten digu familia batzuetan ikasketak bigarren maila batean
geratzen direla, lehen mailan etxeko egin beharrak ipintzen
dituztelarik. Batzuek halere balioei garrantzia ematen die, arrebari
afaritan ematen dion gazteak adibidez.
Ondorio
gisa, esan dezakegu irakasle honek “irakasle onaren” ezaugarri
asko dituela, pazientzia, haurrekiko maitasuna, disziplina eta
edukazioz jokatzea erakutsiz, psikologo nahiz orientatzaile lanak ere
egiten ditu....Gainera, garbi geratzen da, irakasleak beti haurraren
erritmoa errespetatu behar duela, gainontzean, ez du ikasiko idazten,
irakurtzen, balioak ere ikastea nekeza izango zaio eta hezkuntza
egoki bat izateko zailtasunak izan ditzake.
Baina
bideoak erakusten digun bezala, haur baten hezkuntza ezin da eskolan
soilik garatu, hau da, guraso eta irakasleen arteko harremanak sendoa
izan behar du, honela haurrak bide finko bat hartuko du beti; eta ez,
batzuetan irakasleak esandakoa eta besteetan gurasoek esana.
MARKEL EIZAGIRRE
No hay comentarios:
Publicar un comentario